Man tager vad man haver

Jag vet inte riktigt vad det är, personlighetsdrag kanske, som gör att folk lätt drar sig för att prova blanda nya grejer utan prompt ska utgå från ett recept och följa det till punkt och pricka. Det enda jag känner är: VARFÖR??

Som vanlig lekman måste ju poängen vara att dricka gott & ett recept på drinkar har uppkommit av en anledning, men ska man ha halva systembolaget i sitt barskåp blir man ju ruinerad. Framförallt om man vill köpa in allt på en gång. Och många likörer är ju faktiskt ganska lika, det kan vara viss skillnad i smak eller färg men att lägga ner hundrafemtio kronor extra bara för att det ska bli exakt rätt tycker jag bara är barnsligt, för oftast är folk för snåla för att ha många sorter hemma och då kanske det slutar med att man inte blandar något nytt alls.

Så mina vänner, vi improviserar lite va? Själv håller jag på att flytta och har nästan inga glas kvar i skåpet och har slut cointreau men är sugen på en shooter, närmare bestämt B52, klassisk & enkelt. Så vad gör jag? Jo, istället för att vara ledsen över att jag inte kan göra den skiktar jag ner dom två första ingredienserna i ett vinglas, Kahlúa och Dooleys, och som sista ingrediens tar jag blå curaçao istället för cointreau - båda är apelsinlikörer men blå curaçao är lite svagare och har en klar blå färg istället för genomskinlig. Den smakade bra och blev rätt cool tycker jag!



Ganska snygg va? Här kan ni se hur en riktig B52 ser ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0